2008. április 8., kedd

A „Long Tail”

A „Long Tail” elmélet arra az alapigazságra épül, hogy minden fizikai könyvtárépület polchelyeinek mérete behatárolt. A fizikai korlát mellett az anyagi keret is meghatározó. Ennek eredményeképpen a könyvtár azokat a könyveket tartja, amelyeket az olvasóik a leginkább keresnek („márkás” könyvek). Nem tartanak olyanokat, amelyek népszerűek lehetnek a könyvtárat nem használók körében. Más szóval, sokkal kevesebb azoknak a száma, akik népszerű könyveket keresnek, mint azoknak, akik nem. Ezt támasztja alá az Amazon internetes áruház, amely sokkal több nem népszerű (nem bestseller) könyvet ad el egy héten, mint a nívós könyvesház, a Barnes & Noble. Ennek oka az lehet, hogy egy könyvesboltba kevesebben térnek be, mint ahányan világszerte böngészik az internetes áruházak oldalait. Lényeges különbség, hogy a könyvesbolt csak a fizikailag behatárolt raktár készletén keresztül tudja a kínálatát bemutatni, potenciális vevőit elérni, míg egy webes bolt kínálata elvileg végtelen lehet. Ebből következően, ha csak népszerű köteteket tart egy könyvtár, nem éri el a potenciális felhasználók körét. A problémára megoldást kínálhat a könyvtárközi kölcsönzés.

Nincsenek megjegyzések: