2008. április 8., kedd

Hagyományos kontra újabb szolgáltatások

Minden könyvtári szolgáltatásnak – akár régi, akár új – meghatározott elvek alapján kell a felhasználói igényeket kielégítenie. Egyetlen szolgáltatás sem lehet igazán sikeres a felhasználók visszajelzése, értékelése nélkül.

Az utóbbi két évtized alatt végbement technikai fejlődés aggodalmat keltett a könyvtárosokban, mert attól tartottak, hogy a könyvtárra, annak szolgáltatásaira, és az ő munkájukra nem lesz többé szükség.

Az internet elterjedésével felmerült az igény arra, hogy a könyvtárakat is el lehessen érni a világhálón. A hagyományos és új technológia egymás mellett él, kiegészítik egymást:

Hagyományos:
  1. E-mail referensz kérdés/válasz
  2. Hagyományos szóbeli tájékoztatás
  3. Levelezőlisták
  4. Szabályozott osztályozás
  5. Nyomtatott vagy helyben használható elektronikus katalógusok
  6. Hagyományos nyomtatott és elektronikus dokumentumok

Új:
  1. Chat-referensz
  2. Online elektronikus tájékoztatás (pl.: Skype)
  3. Blogok, wikik, RSS-ek
  4. Használók általi címkézés (pl.: OPAC-ban)
  5. Honlapok (OPAC), blogok
  6. Szociális hálók (pl.: iWiW), blogok

Nincsenek megjegyzések: